1
Præsentation. Eleven kan redegøre for Tysklands historie fra under 2. Verdenskrig, delingen af Tyskland, livet i DDR og til genforeningen i 1990 ud fra en mindmap.
2
Lytning. Eleven kan forstå personlige beretninger om historiske fakta, en novelle, digte og en sang. Eleven kan forstå en film om to drenge, en jødisk og en ikke-jødisk. Eleven kan lytte sig til, hvilke billeder der beskrives i en lyttetekst.
3
Samtale. Eleven kan samtale om Tysklands historie ud fra forskellige tekster; en dialog, digte, en novelle, en biografi og billeder.
4
Sproglig fokus. Se også opgaver under ”Grammatik auf eigene Faust” hvor de relevante grammatiske emner gennemgås.
5
Læsning. Eleven kan forstå personlige beretninger om historiske fakta, en novelle, digte og en sang. Eleven kan forstå en film om to drenge, en jødisk og en ikke-jødisk.
6
Skrivning. Eleven kan skrive en tidslinje, en historie, en filmanmeldelse, en billedbeskrivelse, et brev og et svar på et brev, et digt og mindmaps.
7
Tekster og medier. Eleven kan finde oplysninger på nettet, skrive en e-mail og optage en dialog på mobilen.
8
Sproglig fokus. Eleven kan beskrive et billede med fokus på adjektiver og arbejde med krig og fredsord. Se også opgaver under ”Grammatik auf eigene Faust” hvor de relevante grammatiske emner gennemgås.
9
Kulturforståelse. Eleven kan udarbejde en collage til temaet Fremdenbilder, skrive et digt om krig og fred og forholde sig til protester med krig og fordomme til Tyskland med udgangspunkt i en sang.
10
Kulturforståelse. Eleven har viden om forskellige tyske kunstnere, nulevende og historiske.