1
Samtale. Eleven kan i rollespil og dialoger tale om forelskelse, alkohol og fremtidsplaner
2
Lytning. Eleven kan forstå skønlitterære tekster, en voxpop om unges fremtidsplaner og en tekst om tre ugens fremtidsforestillinger. Eleven kan ud fra lytning og tegning kombinere navne og tal, hun skel lytte efter detaljer.
3
Præsentation. Eleven kan præsentere sine fremtidsplaner og redegøre for andre unges drømme, forventninger og forestillinger om fremtiden.
4
Sproglig fokus. Eleven kan formulere sætninger med brug af fremtidsformen würde. Se også opgaver under ”Grammatik auf eigene Faust” hvor de relevante grammatiske emner gennemgås.
5
Læsning. Eleven kan forstå skønlitterære tekster, en voxpop om unges fremtidsplaner og en tekst om tre ugens fremtidsforestillinger.
6
Skrivning. Eleven kan skrive overskrifter til en tekst, argumenter med begrundelser, ordsprog og dialoger.
7
Tekster og medier. Eleven kan finde informationer på nettet og arbejde med billedmanipulation.
8
Sproglig fokus. Eleven kan omskrive helsætninger til ledsætninger og eleven kan skrive ledsætninger ved at bruge weil, dass, als, wenn og obwohl. Se også opgaver under ”Grammatik auf eigene Faust” hvor de relevante grammatiske emner gennemgås.
9
Kulturforståelse. Eleven har gennem skønlitterære tekster forståelse for og viden om tyske traditioner, fx Laternenumzug og Karneval.
10
Kulturmøder. Eleven kan deltage i en dialog og en telefonsamtale, hvor unge udveksler oplysninger og holdninger i relevante samtaleformer.