1
Præsentation. Eleven kan præsentere sig selv i forhold til skole, drømme, familie, arbejde, fritid og hvad de kan lide og ikke kan lide.
2
Lytning. Eleven kan forstå tekster bl.a. digte, en sang, en novelle og mailannoncer om fritidsarbejde, forelskelse, skoleskift, spiseforstyrelser og kontakt mellem unge over grænser. Eleven lytter til en samtale mellem tre unge om ungdomslove i forskellige lande og besvarer spørgsmål.
3
Samtale. Eleven kan stille og besvare spørgsmål til teksterne, lave en spørgeundersøgelse, diskutere holdninger til mobning, finde forskellige og fremføre en dialog, udveksle budskaber og holdninger om ungdomskulturer i interviews.
4
Sproglig fokus. Eleven kan formulere sætninger med antonymer og en dialog med mådeudsagnsord.
5
Læsning. Eleven kan forstå tekster bl.a. digte, en sang, en lovtekst, en novelle og mailannonce om fritidsarbejde, forelskelse, skoleskrift, spiseforstyrrelser og kontakt mellem unge over grænser.
6
Skrivning. Eleven kan skrive fem regler til en ungdomslov med begrundelse, en sms, en telefondialog, en dialog, en fortsættelse til en novelle, eksempler på ungdomsproblemer samt en kontaktannonce.
7
Tekster og medier. Eleven kan anvende mail til at få kontakt med andre.
8
Sproglig fokus. Eleven kan skrive sætninger med mådesudsagnsord. Se også opgaver under ”Grammatik auf eigene Faust” hvor de relevante grammatiske emner gennemgås.
9
Kulturforståelse. Eleven kan beskrive ungdomsloven i Tyskland og har viden om ungdomsloven i Østrig.
10
Kulturmøder. Eleven kan skrive en jobansøgning og en kontaktannonce.
11
Tysk som adgang til verden. Eleven kan få kontakt til unge i tysktalende lande.